Skolininkų nemokumo rizika yra aktualus klausimas visiems, kurie dirba su klientais, pirkėjais ar verslo partneriais. Laiku nepastebėjus tam tikrų požymių, rodančių galimą kliento nemokumą, įmonė gali susidurti su finansiniais sunkumais, ilgu skolų išieškojimo procesu ar net prarasti dalį savo investicijų. Šiame straipsnyje apžvelgiami svarbiausi ženklai, kurie gali reikšti, kad klientas yra nemokus arba gali tapti nemokus.
Nuolat vėluojantys mokėjimai
Vienas iš pagrindinių ženklų, rodančių, kad klientas gali būti nemokus, yra dažnas atsiskaitymo terminų nesilaikymas. Jei klientas nuolat vėluoja atlikti mokėjimus arba prašo prailginti terminus, tai gali reikšti, jog jo finansinė padėtis yra nestabili. Kai kuriems klientams vėlavimas tampa įpročiu, tačiau tokiu atveju dažniausiai jie atsiskaitys, nors ir ne visada laiku. Tačiau jei pastebite, kad klientas pradeda vėluoti dažniau arba sumokėti tik po kelių priminimų, tai gali būti signalas, kad ateityje situacija gali tik blogėti, o galiausiai gali būti reikalingas skolų išieškojimas.
Dažnas komunikacijos vengimas
Kitas nerimą keliantis ženklas yra kliento komunikacijos vengimas arba sunkumai, kylantys bandant susisiekti su juo. Įmonės, kurios susiduria su finansiniais sunkumais, dažnai vengia kontaktų su tiekėjais, partneriais ar kreditoriais. Pavyzdžiui, jei klientas neatsako į skambučius, nereaguoja į laiškus ar kitus pranešimus, tai gali būti ženklas, kad jis vengia prisiimti atsakomybę už esamus finansinius įsipareigojimus. Kartais komunikacijos vengimas gali reikšti, kad klientas jau ieško būdų, kaip išvengti skolų grąžinimo.
Prašymai dėl mokėjimų atidėjimų
Jei klientas dažnai prašo atidėti mokėjimo terminą arba siūlo skolą mokėti dalimis, tai gali reikšti, kad jis neturi pakankamai lėšų įsipareigojimams vykdyti. Kartais tokios derybos yra tik būdas laimėti daugiau laiko arba bandymas sumažinti finansinę naštą. Nors tokiems klientams galite siūlyti lankstesnes mokėjimo sąlygas, svarbu suprasti, kad tokie atidėjimai gali signalizuoti apie jų nemokumą. Jei tokių prašymų daugėja, verta atidžiau įvertinti kliento mokumą ir galvoti apie alternatyvias rizikos valdymo priemones.
Vieši duomenys apie finansines problemas
Dažnai klientų finansinė būklė gali būti vertinama ir remiantis viešai prieinama informacija. Pavyzdžiui, jei įmonė, su kuria bendradarbiaujate, turi didelių įsiskolinimų kitoms įmonėms, jei jos turtas areštuotas arba apie ją pranešama viešai dėl įsiskolinimų, tai gali būti rimtas ženklas apie galimą nemokumą. Tinklalapiai, teikiantys finansinę informaciją apie įmones, gali parodyti, ar įmonė turi įsiskolinimų, ar vykdo mokėjimus „Sodrai“ ir kitoms institucijoms. Tokia informacija padeda geriau įvertinti riziką prieš pradedant naują bendradarbiavimą.
Įmonės struktūriniai pokyčiai ir dažna vadovybės kaita
Įmonės vadovybės kaita ar struktūriniai pokyčiai dažnai rodo finansines ar veiklos problemas. Jei pastebite, kad Jūsų kliento įmonėje vyksta dažna vadovybės kaita ar neaiškūs struktūriniai pokyčiai, tai gali reikšti, kad įmonė susiduria su finansiniais iššūkiais arba netgi vyksta pasiruošimas bankrotui. Tokiais atvejais gali būti verta apsvarstyti savo finansinius įsipareigojimus su šia įmone ir atidžiai stebėti jos mokėjimo istoriją.
Trūkstami arba neišsamūs finansiniai dokumentai
Jei klientas nesuteikia reikiamų finansinių dokumentų arba pateikia neišsamią informaciją apie savo finansinę padėtį, tai gali reikšti, kad jis nori nuslėpti savo tikrąją situaciją. Patikimi klientai dažniausiai nesunkiai pateikia finansinius dokumentus, nes siekia išlaikyti ilgalaikį bendradarbiavimą. Jei klientas atsisako pateikti informaciją arba ją visada pateikia pavėluotai, verta atidžiai vertinti jo mokumą.
Kliento mokumo vertinimas yra svarbus žingsnis, siekiant apsisaugoti nuo galimų finansinių nuostolių. Pastebėjus šiuos ženklus ir nepavykus pasiekti susitarimo, verta kreiptis į skolų išieškojimo profesionalus. Advokatų profesinė bendrija „Linden“, teikianti skolų išieškojimo paslaugas Vilniuje ir visoje Lietuvoje, gali padėti greitai ir profesionaliai išspręsti skolų išieškojimo klausimus. Teisininkų pagalba sutaupys Jūsų laiko bei padidins tikimybę sėkmingai susigrąžinti skolą.